El tema del qual parlaré a continuació són les icones i
senyals. D'entrada, sembla un tema bastant allunyat de la realitat dels nens i
que té poc a veure amb ells. Els nens no han d'interpretar senyals de tràfic
perquè no condueixen; tampoc necessiten saber que volen dir les senyals que ens
trobem al carrer o les icones que es poden trobar a llocs públics; a més a més,
com que no saben encara llegir, no han de ser ells els qui inspeccionin els
productes o objectes sinó que d'això s'encarreguen els seus pares. Per tant, és
necessari que els nens en sàpiguen, d'icones i senyals? Sí? No? Parlem-hi!
La qüestió és ben simple: estem educant nens per a que
obeeixin o per a que desenvolupin un esperit crític i es qüestionin sobre tot
el que els envolta? Avui dia vivim en un món que, sovint, avança molt ràpid.
Al nostre abast trobem constantment prohibicions, suggeriments, opcions o
permisos que es transmeten en forma de senyals, icones i imatges, deixant en
segon terme el text. Per exemple, si anem al centre d'una ciutat veurem que
gran part d'allò que es vol transmetre o dir al ciutadà que passeja pel carrer
es mostra a través de grans imatges, senyals i icones, a vegades lluminoses i
sovint grans i impactants per tal de captar la seva atenció.
Icones. Font: www.webappers.com |
Senyals. Font: www.juguetesdemadera.com |
Però, com podem aconseguir que els nens estableixin
relacions entre les imatges i el text? Són capaços d'aprendre-ho? Els mestres
són els responsables. Ells han de fomentar que els nens aprenguin, primer, el
significat de les senyals més bàsiques, i que ho facin per si sols tot i que
sempre amb el recolzament del mediador o mediadora que els hi ensenya. Els
mestres han de potenciar amb diferents activitats i recursos els pensament
simbòlic dels infants i aprofitar aquelles capacitats que tenen tan
desenvolupades per treballar-hi. Després, a mida que els infants creixin i
coneguin més món, podran relacionar les diferents senyals amb altres
coneixements i sabran fer connexions i relacions perfectament.
Una activitat molt útil per aquest ensenyament és la
realització d'un conte o narració només amb senyals de trànsit, deixant de
banda el text que es limita a ser molt breu i únicament el necessari. El fet de
realitzar el conte única i exclusivament amb senyals és realment interessant ja
que resulta molt menys fàcil i, per tant, millor per l'aprenentatge dels nens,
que no pas amb tot d'icones informàtiques de qualsevol tipus que no permeten a
vegades deixar la imaginació fluir.
Dos fotografíes del conte amb senyals de trànsit que vaig fer amb la meva companya. |
Llibre Paraíso de Bruno Gibert. Font: www.librosdepapel.com |
Com a recomanació, us mostro la portada d'un llibre molt interessant basat en les senyals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada