diumenge, 3 d’abril del 2016

Vittra, una escola innovadora

Fotografía feta des de l'exterior
d'una escola Vittra. 
Avui us vull parlar d'una experiència educativa molt innovadora nascuda ja fa 20 anys a Suècia i que té, actualment, uns resultats molt exitosos. Vittra és un projecte desenvolupat per l'Organització Sueca d'Escola lliure que opera en 30 escoles en tota Suècia amb l'objectiu de garantir una visió de l'aprenentatge completament diferent a la que es té a les escoles tradicionals. Per aquest motiu, la seva filosofia d'ensenyament pot semblar molt "trencadora", depenent, però, dels ulls de qui ho miri.

Allò que fa de Vittra una escola innovadora és que els seus alumnes (gairebé uns 8.500 alumnes actuals) siguin lliures, autònoms i tinguin ganes de treballar i aprendre, és a dir, que están molt motivats, una gran diferència amb el que estem acostumats a sentir.

Fotografía d'interior d'una de les escoles
Vittra.

Les escoles Vittra són escoles totalment gratuïtes, ja que tot i ser gestionats per una empresa privada, són finançats per fons públic. És per aquest motiu que no s'ha de pagar matrícula en tot moment i els alumnes són benvinguts sigui quin sigui la seva edat i l'ordre d'arribada, sense cap prova d'accès ni test de nivell. L'única condició és que l'alumne i els seus pares estiguin registrats en un municipi suec.

Aquestes escoles són molt característiques: no tenen aules separades, ni pissarres, ni taules, com tenim entès en les escoles tradicionals. En lloc d'això hi ha espais oberts, sense aules, amb algunes parets de vidre per així poder oferir espais diàfans, còmodes, motivadors, en els quals els alumnes no es sentin tancats, i es doni sensació d'obertura i transparència.

Pel que fa a les activitats i la metodologia que utilitzen, són clases d'entre 60 i 120 minuts en les quals els alumnes, acompanyats d'un o dos professors, aprenen, de la manera que ells vulguin (ja sigui amb l'ordinador, veient una pel·lícula, llegint un llibre, escoltant el mestres) uns continguts (sempre establerts pel currículum suec) que dóna en primer moment el/els mestre/es. En aquest tipus d'escola es potencia molt l'ús de la tecnologia, com una eina essencial per aprendre i treballar. Els alumnes utilitzen des de tauletes digitals fins portàtils passant per projectors digitals. Poden treballar en grup o bé de manera individual.


Principalment aquest tipus d'escola es planteja 3 competències/objectius:

  1. Xarxa d'ordinadors, internet i tecnologia. Defensen que la xarxa no es només cosa dels adults sinó que també els més petits i no tan petits poden fer ús d'internet en aquest món dominat per les noves tecnologies. Així, aquesta escola es proposa fomentar la curiositat dels seus alumnes pel món i la societat que els envolta a través de la xarxa d'internet per poder sortir-se'n, en un futur, amb tranquil·litat i seguretat.
  2. Habilitats. Una de les coses més importants és poder adaptar les habilitats que es requereixen a la vida real a nivell internacional a nivell dels nens de qualsevol edat. Així doncs, en comptes d'ensenyar a partir d'exemples inventats, que potser no tenen res a veure amb la vida real, aquest tipus d'escola fomenta utilitzar les experiències i els exemples reals i els problemes actuals per ensenyar.
  3. Idiomes. Des de l'inici de l'escolarització, l'ensenyament en aquesta escola s'imparteix en dos idiomes: el suec i l'anglès. Els nens són ensenyats a partir d'un programa d'immersió lingüística. D'aquesta manera s'està creant un entorn multicultural i multilingüístic a l'escola favorable pels alumnes que llavors els permetrà sortir al món internacional amb totes les eines i habilitats necessàries per explorar-lo i guanyar una major consciència multicultural.
Alumnes de les escoles Vittra utilit-
zant portàtils i treballant en grup
i de forma individual.
Personalment, considero que es tracta d'una escola innovadora la qual permet que es centri més en les necessitats dels alumnes i en com, quan i on vol treballar l'alumne per aprendre. A més a més, fomenta la seva motivació per aprendre a través del seu disseny arquitectònic, la qual cosa poques vegades es té en compte a les escoles tradicionals. Finalment, el fet que fomenti l'ús de la tecnologia és molt important pel futur dels alumnes en un món tan dominat per internet, la xarxa, etc., a diferència de les escoles tradicionals dins de les quals la tecnologia acostuma a ser més una eina pels professors i no pas pels alumnes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada