divendres, 29 d’abril del 2016

L'autoretrat: mirem-nos a nosaltres mateixos!

La primera activitat que vam realitzar a la segona part d'Alfabetització Digital va consistir en la creació del nostre propi avatar. Dit d'una altra forma, vam haver d'autoretratar-nos de vàries maneres mitjançant diferents aplicacions i enllaços que ho permeten, com la web per crear un avatar a l'estil dels dibuixos animats.

En l'actualitat, les persones vivim en un món dominat pels avenços tecnològics i Internet. Les xarxes socials estan plenes d'informació sobre el món que ens envolta però també sobre aspectes de la nostra vida personal als quals, per gràcia o per desgràcia, a vegades tenim molt fàcil accés. Per tant, també és fàcil accedir als autoretrats que realitzem i que donen molta més informació sobre nosaltres mateixos del que ens imaginem. Perquè quan dissenyem el nostre autoretrat, la majoria de vegades estem donant moltes pistes visuals sobre la persona que realment es troba darrere d'aquest avatar: els trets físics, la llargada i el color del cabell, la forma del cos i l'estil i el tipus de roba. D'aquesta manera, tot el que fem a Internet deixa rastre i, per tant, hem de conèixer els perills que suposa i saber protegir-nos al mateix temps que ser conseqüents d'allò que publiquem.

Vídeo "Puedo leer tu mente" on s'observa la facilitat de saber aspectes de la vida personal d'altres persones desconegudes només mitjançant les xarxes socials. Font: Youtube.

El meu avatar de Pocoyo. Font: aquí.


Deixant de banda la privacitat, la identitat i els perills que pot suposar navegar per Internet, l'autoretrat mitjançant els avatars té també aspectes molt profitosos per treballar a l'aula tant a l'etapa infantil com a primària. Gràcies a l'activitat que hem realitzat, he descobert nombrosos enllaços que faciliten la creació de l'avatar i que són molt útils i interessants per treballar en un futur com a mestra amb els alumnes. Per exemple, hi ha webs que permeten crear i dissenyar un avatar amb l'aparença de Pocoyo o d'un tipus de dibuixos animats molt semblants a l'estil japonès del Manga.

Treballar amb l'autoretrat i la creació de l'avatar a l'etapa infantil amb els alumnes permet que els infants es comencin a reconèixer, a saber com són realment i diferenciar-se entre la resta de companys com també a saber quins són els seus trets físics més característics. Per tant, la capacitat d'observació s'esdevé bàsica i els mestres han de promoure-la mitjançant activitats d'aquest tipus. Ara bé, només serveix per conèixer la part física de cadascú, de l'entorn i dels companys. És per això, que potser manca la part psíquica o sentimental que també és igual d'important.

Per saber de primera mà com són aquest tipus d'activitats, a l'aula hem dibuixat primer el nostre autoretrat en un paper; després, l'hem dissenyat al Paint; i, finalment, hem creat una sèrie d'avatars que ens representessin mitjançant enllaços i aplicacions a la web. Cap de les dos primeres formes de fer l'autoretrat són millors o pitjors: l'autoretrat dibuixat a mà permet fer els detalls més realistes que no pas al Paint; no obstant, amb el Paint es pot jugar molt més amb la gamma de colors.

Amb tots els autoretrats finalitzats, hem realitzar una activitat dinàmica i encara més entretinguda, ideal per posar-la en pràctica amb els més petits. L'activitat consistia en emparellar fotos i autoretrats de professionals dissenyadors amb el seu autoretrat. Una opció molt encertada, ja que es tracta de persones, que s'han autoretratat a ells mateixos, que es dediquen al món del dibuix i els retrats. També, per cert, és una molt bona teràpia.

La meva tira d'avatars.
També serví com a exemple l'activitat realitzada a la classe següent que consistia en emparellar tots els nostres companys amb els seus respectius autoretrats i avatars. Aquesta activitat va servir per veure si realment ens coneixíem els uns als altres i nosaltres mateixos. Potser va ser difícil emparellar a algunes companyes que porten un estil de cabell molt semblant. Tot i així, vam poder encertar a la primera i vam demostrar que tots ens coneixíem perfectament.

Un cop observades les dues activitats, el més adient per treballar tant a l'etapa infantil com a primària és el d'emparellar els autoretrats i els avatars amb les seves respectives imatges. Sobretot és molt útil com a activitat de començament del curs ja que permet que els nens comencin a conèixer a tots els membres del seu grup de classe. Tot i això, si s'apliqués a l'etapa infantil considero que hauria de fer-se una petita adaptació de l'activitat. En els primer cursos, l'activitat no té massa sentit ja que la majoria dels infants realitzen uns dibuixos força abstractes i no gaire realistes. Per tant, això complicaria molt la realització de l'activitat. No obstant, l'adaptació que es podria fer seria que en comptes de relacionar amb els autoretrats fossi amb els noms i les fotografies dels nens.

Finalment, com a últim recurs, adjunto el següent documental que parla sobre què és realment Internet.

Documental TED - Andrew Blum, ¿Què és realment Internet?

Aquestes són algunes de les webs per crear avatars. Mireu els links i gaudiu-ne!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada