dimecres, 30 de març del 2016

Aprenent les formes geomètriques

Formes geomètriques. Així s'anomena la proposta d'unitat didàctica que fa ús de les TIC i que van presentar ahir les meves companyes de classe. Dirigit a nens de 5 anys, l'objectiu principal d'aquesta unitat didàctica és que els nens siguin capaços de distingir les formes geomètriques en tots els contextos, com també saber identificar-les, dibuixar-les i aprendre a treballar cooperativament, és a dir, en grup.

Logo de Educaplay
Per aconseguir aquests objectius, i centrant-se en l'àrea de les matemàtiques, les companyes presenten una sèrie d'activitats extretes de la plataforma EducaPlay, que potencien l'aprenentatge de les diferent figures geomètriques i el seus noms alhora que també la imaginació dels petits. Aquesta plataforma és una espai on tu pots crear les teves activitats educatives i compartir-les, o buscar activitats educatives en el sistema educatiu del teu país a través del Directory.

En primer lloc, una de les activitats que plantejaven ahir era un joc per parelles que elles mateixes consideraven una mica difícil per l'edat dels nens i que, per tant, l'ajuda del/de la mestre/a sería fonamental i molt necessària. Aquesta activitat consisteix en dibuixar, amb l'ajuda d'un programa on-line, allò que el/la mestre/a demani. Cal destacar que per dibuixar només es poden utilitzar les figures geomètriques que el joc t'ofereix. Un exemple sería dibuixar una casa, amb un arbre, o bé un edifici. És important la mestra sigui conscient que els nens encara són petits i necessiten el seu temps, com també que no pot demanar grans coses per dibuixar sinó que han de ser coses senzilles que es puguin dibuixar bé utilitzant formes geomètriques.

Imatge del joc Shapebot Showroom per la
creació d'un robot amb formes geomètriques.

Una altre activitat que van proposar ahir va ser una creació d'un robot amb joc digital Create a robot with geometrical shapes. Aquesta activitat es duu a terme també amb un programa on-line molt visual, dinàmic i que sobretot motiva molt als petits. En aquesta activitat, els nens han de ser capaços de construir un robot utilitzant totes les formes geomètriques que trobin al seu abast i que imaginin. D'aquesta manera, els nens van aprenent les diferents figures geomètriques que existeixen alhora que s'entrenen deixant-se anar per la seva imaginació.


En aquesta unitat didàctica les eines digitals que s'utilitzen són sobretot tablets (amb el programa digital Nearpod), pissarres digitals i recursos en línea.

Per elaborar aquesta unitat didàctica, les companyes ho tenien difícil per quedar de manera presencial així que van optar per utilitzar plataformes digitals compartides com Google Drive, amb el qual van treballar cooperativament. Per tal d'organitzar-se, van recòrrer a Google Calendar, que els va permetre fixar les dates importants i què havien de fer cada día. Ara bé, per comunicar-se i parlar sobre coses del treball més espontànies, utilitzaven Whatsapp. I, per últim, a l'hora de posar-se d'acord, van fer ús de Google Hangouts, per tal de fer videotrucades més fàcilment.

Opino que han realitzat un bon treball en general. En tot moment han fet ús dels recursos digitals TIC tant per elaborar la unitat didàctica com per treballar entre elles. Una de les coses que més destaco perquè m'agrada més i trobo molt interessant és el programa que utilitzen per la creació del robot. Considero que es un programa que ajuda molt a aprendre les formes geomètriques als més petits i amb el qual, al mateix moment, s'ho passen molt bé, ja que potencien la seva imaginació i creativitat. A més a més, també vull destacar la metodologia que utilitzen al llarg de la unitat didàctica. El seu treball en grups interactius és un mètode que promou la col·laboració alhora que augmenta la motivació dels alumnes. Per a més informació sobre els grups interactius cliqueu al següent enllaç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada