dimecres, 30 de març del 2016

La meva unitat didactica: "Creem un conte per Sant Jordi"

Ahir va ser l'última sessió del primer bloc en Alfabetització digital. Per aquest motiu, tots els companys de classe vam realitzar l'exposició de les unitats didàctiques amb les TIC que haviem dissenyat. En els posts següents us explicaré els aspectes que considero més importants i útils de les unitats didàctiques que es van presentar en l'última sessió.

Avui us vinc a parlar de la unitat didàctica que, juntament amb les meves companyes, vaig dissenyar i presentar el dia passat. Aquesta unitat didàctica está pensada per alumnes de 3er i 4rt de primària (cicle mitjà) en l'assignatura de Llengua Catalana i literatura i s'anomena "Creem la nostra llegenda". La nostra unitat diáctica está pensada per portar-la a terme durant 6 sessions d'1 hora cadascuna al llarg de 4 setmanes, principalment al voltant del mes d'abril, que és quan s'apropa la Diada de Sant Jordi. Aquí teniu la taula amb la planificació que vam fer:


Alguns dels objectius que es proposen són: saber cercar informació i compartirla, utilitzar la informació de manera correcta, aprendre quina estructura i format té un conte i saber redactar-ho, crear un conte amb un final alternatiu al de la llegenda de Sant Jordi, identificar la llegenda de Sant Jordi com a referent de la cultura catalana, presentar i explicar un conte, entre d'altres.

A partir del currículum de primària establert pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, hem establert els nostres objectius, les competències a desenvolupar i els criteris d'avaluació de la unitat. Per si és del vostre interès, aquest és l'enllaç públic del currículum: DECRET 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària.

Imatge del joc Viure a la ciutat medieval
Imatge del joc Viure als castells
Per començar i introduir l'activitat, es realitzará una diagnòsis per conèixer quins són els coneixements previs que tenen els alumnes sobre l'època medieval, i així introduir-los dintre del context. En primer lloc, es realitzará un mural que estará divit en diferents èpoques i els alumnes, amb unes imatges que els hi donarán i per parelles, haurán d'especificar quins personatges o elements pertanyen a cada època històrica, aprofundint més, es clar, en l'època medieval. Seguidament, per posar a prova els seus coneixements, haurán de realitzar dues activitats online relacionades amb el mateix tema (Viure als castells i Viure a la ciutat medieval) i, finalment, se'ls fará una petita prova amb el programa Kahoot! per comprobar que tot el que s'ha parlat a la sessió ha quedat clar.


A continuació, es pasará a les activitats de desenvolupament. La segona activitat de la unitat didáctica es centra en la llegenda de Sant Jordi. Es realitzará primer de tot una cerca de informació sobre què és la llegenda de Sant Jordi a través d'Internet. Amb la informació que els alumnes trobin, aquests haurán de respondre, en un document Word, unes preguntes relacionades amb el tema i adjuntar seguidament les pàgines webs on han trobat aquesta informació dins d'un apartat anomenat "Bibliografia". Així, la/el mestra/e podrá comprobar que la cerca a estat l'adequada. Les preguntes són les següents:
  • Qui va ser Sant Jordi?
  • Què fa el drac dins la llegenda de Sant Jordi?
  • Quina relació té la rosa amb la llegenda?
Un cop les preguntes han sigut contestades de manera individual, es fará una posta en comú sobre què ha contestat cada alumne a cada pregunta i què ha entés sobre la llegenda de Sant Jordi. A continuació, la mestra projectará a la pissarra digital tres vídeos de "Qui va matar el drac" sobre la llegenda ben diferents. Seguidament es fará un petit debat sobre les diferències que trobem entre aquesta llegenda i la que han trobat els alumnes.

Els vídeos són els següents:
  1. Qui va matar al drac? Capítol 1
  2. Qui va matar al drac? Capítol 2
  3. Qui va matar al drac? Capítol 3
Aquesta activitat ens servirá per la sessió següent, per introduir l'explicació del projecte final. En primer lloc, el/la mestre/a explicará als alumnes quina estructura tenen els contes i què s'ha de tenir en compte per redactar un. 

Imatge de la pàgina principal de Storyjumper. Font: jo mateixa.
Seguidament, els alumnes, organitzats en parella, haurán de crear la seva pròpia llegenda de Sant Jordi inventant-se un final alternatiu a l'original amb Storyjumper, un programa que permet crear els teus propis contes amb eines molt útils i de manera molt ràpida i senzilla a l'hora que entretinguda. Abans però, els alumnes haurán de visualitzar un vídeo tutorial a Youtube sobre com funciona l'Storyjumper i com es creen els contes.

A més a més, els més votats en el concurs final que es fará amb el grup-classe a la sessió final, serán exposats a la classe de P5 i tots els alumnes de la classe explicarán, juntament amb els autors de les llegendes guanyadores, la història de Sant Jordi inventada de manera diferent a l'original.

Per tal d'avaluar els alumnes, el/la mestre/a tindrá a la seva disposició una sèrie de taules avaluatives dels objectius proposats al principi en les quals constarán de nivells d'assoliment i no pas de notes. Si encara no us ha quedat clar, us adjunto el següent exemple:

Taula d'avaluació de la segona part de la unitat didáctica. Imatge feta per mi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada